København til HoChi Minh City, via Qatar

Rejsetid ca. 6 timer

Rejsetid 6 1/2 time

Her er vi på ved til Lodgen
På Mekong floden, en sejltur på ca. 1/2 time før vi når det første opholdssted

Mekong floden

Mekong-deltaet er nået, efter tre timers bustur fra Saigon. Vi har endelig nået vores første opholdssted.

Grundet mørket, og en tæt vækst af vandhyacinter, havde kaptajnen svært at finde indsejlingen til vores resort.

Stedet hvor vi boede de første 2 dage
Vores opholdssted set i dagslys
“Havnen” ved Mekong Riverside Resort
Cykelkaos på en ø i Mekongdealtet
Cykeltur på en af øerne i Mekong-deltaet

Aftensmaden skal vi selv lave, under vejledning af chefkokken

Mekongfloden

Mekongfloden udspringer i Tibet, og løber gennem Kina, Burma, Laos, Thailand, Cambodja og Vietnam. I Vietnam er det meget omfangsrigt, og bringer mange næringsstoffer med sig, perfekt til dyrkning af frugt og ris.

Mekongdeltaet

Det flydende grøntsagsmarked på Mekongfloden
Flydende grøntsagsmarked på floden

Ris

Risen i Vietnam har været fundamentet for livet, basiskost, i dagens cyklus, morgen, middag og aften.

Me Kong deltaet står for 60% af den samlede produktion.

Så er vietnamesiske kvinder klar til at ro os videre

Stille og rolig transport på floden

Færgemanden kræver penge ind
Færgeforbindelse mellem øerne i Mekong-deltaet
Sådan bor vietnamesere også, fornødenheder kommer med båd

Saigon/HoChi Minh City

I Saigon bor der 12 milioner menesker, den største by i Vietnam. Den primære transportform er motorcykler/scootere, og dem regner man med der er ca, 6 milioner af. Der er mange steder at opleve i byen, bl.a. Krigsmindemuseet, Notra Dame katedral, Postkontoret i Saigon, Cu Chi-tunnelerne, Genforeningspaladset m.m.

Genforeningspaladset, er et vartegn i Saigon, og var hjemsted for Sydvietnams præsident under Vietnamkrigen, og er stedet hvor Vietnamkrigen sluttede den 30. april 1975 da Nordvietnamesiske soldater hejste deres flag over præsidentpaladset. Saigon blev efterfølgende omdøbt til Ho Chi Minh City

Cykeltur i Saigons gader

Cykelrickshaw tur i Saigon

Det er som om der aldrig har eksisteret nogen færdselslov, men alligevel respekterer cykler, biler og motorcykler hinanden

I Saigon er trafikken en kunstform i sig selv, der er dynamik på vejene. Rødt lys i vejkrydsene, anses ofte som værende vejledende, motorcykler overhaler både indenom og udenom, og der foretages kamikaze-agtig fletværk ind og ud mellem trafikanter. Det virker som om de har set for meget Tour de France. Lige som man har set det meste, ser man en familie på fem – to voksne og tre børn – presset sammen på en enkelt motorcykel, og der er kun råd til at de voksne bærer styrthjælme.

Myldretid i Saigon

Frokosten tilberedes

Cu Chi tunnelerne

Er et system af tunneler i bydelen Cu Chi i Saigon, ligger 35 km nord for byens centrum. De blev bygget under Vietnamkrigen. Soldater levede i dette system, i perioder under krigen, og USA var ude af stand til at ødelægge det.

Så enkelt er det

Ville lige kontrollere om Viet Cong havde forladt tunnelerne

Hoi An

Hoi An er meget turistet, butikker og restauranter ligger side om side. Der er knap så mange motorcykler og biler, som man oplever i andre storbyer i Vietnam, men til gengæld er der mange turister, og det oplever man specielt om aftenen.

Om aftenen ligner byen et tivoli, hvor gaderne er oplyst med lanterner, og på Hoai-floden kan man opleve en flot sejltur hvor også bådene er udsmykket med lys.

Desuden er byen også berømt for sine skrædderbutikker, hvor man, når butikkerne er åbne, kan få taget mål til et sæt tøj, og den næste dag, er tøjet syet færdig. Det forlyder at skrædderne arbejder om natten, så turister der blot har et lille ophold i byen kan få et sæt tøj med videre på rejsen.

Hoi An er en turistattraktion

Om aftenen kommer der mange menesker for at iagttage den flotte udsmykning med lanternerne.

Kokusnøddeskoven

Sejltur i Hoi Ans kokusnøddeskov i en bambus kurvebåd

Hanoi

Hanoi er 1000 år gammel, og er en af de ældste hovedstæder i Asien. I den gamle bydel bor 1/2 million indbyggere på 1 kvadratkilometer. Befolkningstætheden er 8 gange højere end New York. Hanoi har været hovedstad i hele Vietnam siden 1976, og var hovedstad i Nordvietnam fra 1954 til 1976. Byen har ca. 8 millioner indbyggere. Byen ligger på den højre bred af den røde flod. Den Røde Flods Delta står for ca. 30% af den samlede risproduktion.

Trafikken i byen er tæt, rødt lys er vejledende, og venstre sving er en slags kamp, så er den virkelige kunst, i Hanoi ,at jonglere med alt fra køleskabe til levende høns på motorcyklen, og selvfølgelig at finde plads til hele familien, uanset hvor trangt det må blive.

Gadehandel i Hanoi

Alt kan transporteres på en motorcykel

Sapa

Sapa er berømt for sine vandre og trekking ture, og omgivelserne er naturskønne med bjerge og risteresser. Området ligger i den nordvestlige del af Vietnam, op mod grænsen til Kina. For at komme dertil, kan man fra Hanoi tage en bus. Det tager omkring 7 timer, tager man toget, er man fremme efter en 12- 13 timer. I området

lever mange etniske minoriteter; op mod 54 forskellige, og hver med sin egen unikke kultur og historie. De er typisk indvandret fra Kina for ca. 300 år siden. Deres religion har elementer af konfucianisme, buddhisme og taoisme.

Sapa Jade Hill

Sapa, bjergvandring

Solen går på hæld over Sapa

Vandbøfler på vej hjem

Vandring i rismarker i Sapa dalen

Vores vandbærer

Hjælp til at komme over vandløb i SAPA dalen

En landarbejder der reparerer risterrasserne

Skolebørn på vej hjem fra skole

Lokalområde i SAPA dalen

På vores vandring (11 km), måtte vi passere en hængebro

I SAPA dalen lever minioritetsgruppen HMONG. De driver små landbrug, er meget fattige, og derudover forsøger de at sælge souvenir til turister. Her er det børn, der forsøger sig med salg.

SAPA dalen

Topas Ecolodge

Her bor vi, på toppen af et bjerg, og der er “happy hour” mellem kl. 4 og 6 om aftenen ved pool-kanten

Vandring mellem rismarker i dalen

Rismark

Vandring på ris-terrasser

Svend Erik forsøgte at måle dybden i en rismark

Sidste mand lukker lågen

To “nisser” på motorcykel. (det er Red Dao stammen der holder til her)

Små børn stifter tidligt bekendskab med høstredskaber

Red Dao

Vi var blevet advaret, hvis du køber noget fra én Red Dao kvinde, kommer der flere til, og vil sælge ting de har lavet.

Maja ville gerne købe en taske, og da vi uden for Lodgen bevæger os hen mod et “salgssted” (en træ-halvtag), kommer den første med en kollektion af varer. Vi bliver tilbudt en skamle, at sidde på, og pludselig vælter det ind med Red Dao kinder, der hver har deres varer med. “You buy from me”, lyder det på kryds og tværs. Jeg tror der var mindst 10 kvinder. Maja fik tilbudt tasker, pudebetræk, sjaler, punge, armbånd og dyr. Jeg selv skulle ikke købe noget, men på mystisk vis, og jeg ved ikke hvordan det gik til, fik jeg købt en vandbøffel. Vores guide, Peter, kom og redede os ud fra halvtaget, men kvinderne fulgte med, helt hen til Lodgen, hvor en vagt fik spæret kvindernes adgang.

Der bliver tilbudt varer, priserne svinger op og ned

Min vandbøffel

Vandring i tåge, regnvejr, og mudder

Red Dao folket følger os, på turen, i forsøg på at sælge deres varer.

Gruppen samlet igen

Cykeltur på moutain-bike

På vej ned i dalen, fra Topas Ecolodge. Vi skal ud og svømme i en bjergsø, tæt op af junglen

Cyklisterne samlet efter en stejl nedkørsel fra bjerget

Søen, vi svømmede i, var svært tilkommeligt

Retur til Hanoi, før HaLong Bay

Sidste aften, besøgte vi gaden hvor toget til Lao Cai passerer. Lao Cai ligger på grænsen til Kina

Skopudseren når lige at sikre sig betaling, før tåget kommer.

Halong Bay

Vores skib afventer os

Vores skib

Kaptajnen om bord

Aftenstemning på båden

Så skal der sejles i kajak

Balancekunst

En øde strand, hvor vi skal besøge en grotte

Tilbage på skivet, er der dækket op.

Der blev også tid til badning på en sandstrand

07:00, om morgenen, er der Caichi på dækket

Farvel til skibets personale

Ude godt, hjemme bedst